وبلاگ شخصی محمدعلی عطاریه

این وبلاگ ابزاری برای خدمت رسانی به دوستان اینترنتی‌ام می باشد

وبلاگ شخصی محمدعلی عطاریه

این وبلاگ ابزاری برای خدمت رسانی به دوستان اینترنتی‌ام می باشد

وبلاگ شخصی محمدعلی عطاریه

سلام؛
قوانین این وبلاگ:
من قصد ندارم شما رو قانع کنم، هدفم در وبلاگ ارائه‌ی اطلاعات صحیح هست، همیــن.
از اونجاکه قائل به آزادی بیان هستم، هر کسی هر نظری داره [اگرچه به مذاق برخی خوش نیاد] ولی براش "دلیل" داره می‌تونه توی بخش نظرات همون پست مطرح کنه، در ضمن نظرات نیاز به تائید من نداره، بالاخره نویسنده نظر به شخصیت خودش هم توجه می‌کنه دیگه.
شــعـــار ایــن وبــلاگ
آزادی بیان یعنی "بیان حرفِ با دلیل" اگرچه غلط.

برای مهمانت خلال دندان آوردی!

دوشنبه, ۱۱ مرداد ۱۳۹۵، ۰۲:۳۴ ب.ظ

چند روزی است که ماجرای سفر سیدعلی خمینی به قائمشهر بر سر زبان‌ها افتاده، سفری که به نقل از برخی روزنامه‌ها بغض نوه‌ی امام ترکید...

قبل از هرچیز یادآور شوم مثل همیشه نمی‌خواهم کسی رو تمجید یا در مقابل، کسی رو تقبیح کنم، بنابراین تقاضا دارم حرف و حدیث درست نکنید...

کلام و رفتار دو نوع هستند یا خوبند یا بد، اگر کلام یا رفتاری خوب بود دلیل نمی‌شود که تجلی پیدا کرده و به مقام ظهور برسد؛

مثال در حوزۀ کلام:

1. آیه سجده دار خوب است ولی مطابق فتوای مراجع تقلید، در نماز نمی‌شود بجای سوره‌ی بعد از حمد سوره سجده واجب خواند.

2. دعای افطار خوب است ولی نمی‌شود بجای تعقیب نماز خواند همانطور که زیارت جامعه کبیره هم خوب است ولی نمی‌شود بجای دعای افطار خواند.

مثال در حوزۀ رفتار:

3. دست دادن خوب است اما نمی‌شود به دشمن دست داد.

4. قتل دشمن امام حسین علیه السلام[1] خوب است اما مهمان حرمت دارد.

پس هر حرف خوبی و هر رفتار خوبی را نمی‌شود هرجایی مطرح کرد یا انجام داد. [2]

اینکه در شعار دفاع از رهبری داشته باشیم کافی نیست

بعضی‌ها فقط نقل و نبات کلماتشان کلام رهبر است ولی در مقام عمل ...

یک مثال ساده:

اگر دو برادر ناتنی[3] از یک خانواده برای احقاق حق به جان هم بیافتند قبل از اینکه به حق برسند دشمن‌شاد شده‌اند، اینهمه تاکید رهبری بر لزوم حفظ همدلی و وحدت به چه معناست؟!!!

وقتی روایت می‌گوید: :

اِنَّ مِن حَقِ الضَّیفِ [یکی] از حقوق میهمان [این] است

 اَن یُکرَم که میزبان او را احترام کند

وَ اَن یُعِدَّ لَهُ الخِلال؛

و [حتی] برایش خلال دندان [هم] فراهم نماید.‌‌‌[4]

دیگر جای این به جان هم افتادن‌ها کجاست؟!

*یک بحث طلبگی:

وقتی الف و لام بر یک اسم قرار یا دلالت بر عهدیت دارد یا دلالت بر جنسیت و اصل در الف و لام جنسیت است مگر اینکه به قرینه ثابت شود این الف و لام برای عهد است.

در روایت بالا قرینه‌ای برای عهدیت الف و لام وجود ندارد پس الف و لام جنسیت است یعنی شمول تمام افراد.

در روایت بالا "الضیف" همین حکم رو داره یعنی هر نوع مهمانی اعم از کودک یا پیر، دختر یا پسر، مسلمان یا غیر مسلمان، دعوت کرده یا دعوت نکرده...

انتهای بحث طلبگی*

آخر ای جانِ استاد[5] وقتی مهمان دعوت می‌کنید خلال دندان آماده میکنید؟ اگر پاسختان نه است باید عرض کنم پس لطفا استخوان در گلویش نکنید!

اگر همین حرفها را بصورت دیگری می‌زدید هم مفید بود و هم حفظ حرمت؛ عزیزجان هر فریادی که شجاعت نیست...

ضمن اینکه دعا می‌کنم در انتخابات بعدی هم پیروز شوید...

 

لینک کوتاه: yon.ir/SvMs



[1] اشاره به ماجرای جناب مسلم بن عقیل و عبیدالله بن زیاد

[2] اگر پذیرفته باشیم حرفهای آقای معلمی صحیح باشد...

[3] بنابر فرض جدایی شیوۀ سیاسی آقایان.

[4] کافى(ط-الاسلامیه) ج 6، ص 285، ح 3

[5] بنده حدود ده سال پیش، قبل از اینکه آقای معلمی عضو خبرگان بشوند شاگردشان بودم...

نظرات  (۱)

جابجا (( نعبد))



جابجا(( نستعین ))
پاسخ:
بهتره بگیم جای خودش «نعبد» و جای خودش «نستعین»
و الا جابجا که نمیشه گفت!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی