وبلاگ شخصی محمدعلی عطاریه

به وبلاگ انصاف طلب با آدرس ensaftalab.blog.ir کوچیدم

وبلاگ شخصی محمدعلی عطاریه

به وبلاگ انصاف طلب با آدرس ensaftalab.blog.ir کوچیدم

وبلاگ شخصی محمدعلی عطاریه

سلام؛
قوانین این وبلاگ:
من قصد ندارم شما رو قانع کنم، هدفم در وبلاگ ارائه‌ی اطلاعات صحیح هست، همیــن.
از اونجاکه قائل به آزادی بیان هستم، هر کسی هر نظری داره [اگرچه به مذاق برخی خوش نیاد] ولی براش "دلیل" داره می‌تونه توی بخش نظرات همون پست مطرح کنه، در ضمن نظرات نیاز به تائید من نداره، بالاخره نویسنده نظر به شخصیت خودش هم توجه می‌کنه دیگه.
شــعـــار ایــن وبــلاگ
آزادی بیان یعنی "بیان حرفِ با دلیل" اگرچه غلط.

در تائید اظهارات حسن روحانی پیرامون مبنای حکومت اسلامی، آقای دکتر کنعانی در کانال تلگرامی خود افاضاتی داشتند که متاسفانه دست به دست منتشر شد بنابراین در ادامه به آن می‌پردازیم... 

درس سحر مطلبی است که توسط آقای دکتر کنعانی در فضای اینترنت منتشر شده، از آنجا که در حوزه‌ی مسائل دینی سخن گفتند بنده (عطاریه) به عنوان یک طلبه بر خود دانستم غلطهای ایشان را با رنگ قرمز مطرح کنم؛

 وَإِذَا جَاءَهُمْ أَمْرٌ مِّنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذَاعُوا بِهِ ۖ وَلَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَإِلَىٰ أُولِی الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِینَ یَسْتَنبِطُونَهُ مِنْهُمْ ۗ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَرَحْمَتُهُ لَاتَّبَعْتُمُ الشَّیْطَانَ إِلَّا قَلِیلًا (83)

 دراین آیه شریفه چیزی که جلب توجه می نماید اولی الامر منهم است.برخلاف آنچه که شایع شده اولی الامر منکم یا منهم انحصار در فقیهان ندارد والبته فقیهان نیز ممکن است مصداق اولی الامر باشند یا نباشند.

[لطیفه: به یک رئیس جمهور گفتند مردم نمیان استقبال؛ گفت: به جهنم! بچه‌ها رو بیارید ] چرا فقیهان را بصورت جهنمی به عنوان اولی الامر می‌دانید!؟

آیه درخصوص اخبار جنگی است که افرادی منافق یا مومنان ضعیف اخبار جنگی را چه منفی وچه مثبت بدون تامل وموازنه سود وزیان نشر اسرار جنگی پخش می کردند.

            در علوم قرآنی یک بحث هست با عنوان شأن نزول ؛ اما آیات منحصر به شأن نزول نیستند،

توضیح: شأن نزول زمینه بیان یک قانون هست، نه علت منحصره آن! یعنی یک ماجرایی زمینه می‌شد تا حکم مطرح شود، و وقتی حکم مطرح شد از آن آیه در مسائل دیگر هم استفاده می‌کردند.

این ادبیات ، یعنی استفاده از آیات در غیر شأن نزول در بیان معصومین علیهم السلام نیز متداول است؛ مردم مسئله‌ای می‌پرسیدند معصوم جواب می‌دادند وقتی مردم دلیل می‌خواستند معصومین به ایات استناد می‌کردند؛ پس دلیلی ندارد آیات منحصر در شأن نزول باشد ؛

طبق فرمایش خودتان باید از کارآمدی قرآن صرف نظر کرد؛ پس احتمالاً شما قرآن را برای امروز مناسب نمی‌دانید، وقتی قرآن را مناسب نمی‌دانید احتجاج به قرآن برای شما می‌شود جدل (استفاده از دلیل حریف که آن دلیل را قبول نداریم به منظور ساکت کردن حریف) در نتیجه استدلال شما غیر علمی و باطل است.

ولی به احترام مخاطب این جواب، تا آخر به بافته‌های شما پاسخ می‌دهم.

اگر به رسول الله یا اولی الامر منهم ارجاع می دادند استنباط درستی از موقعیت داشتند وتشخیص می دادند که آیا سود وصلاح کار چیست؟

اگر سودش بیشتر از زیان باشد خبر مربوط به امن و خوف منتشر بشود.

معیار سود و صلاح چیست؟

اگر در جامعه‌ی اسلامی باشیم سود صلاح یک چیز هست و اگر در جامعه لیبرال باشیم یک چیز دیگر و ...

از آنجا که دستور در قرآن است بنابراین مربوط به جامعه‌ی اسلامی می‌شود، یعنی آنچه صلاح و سود جامعه‌ی اسلامی در آن است...

باری اولی الامر طبق نظر قاطبه مفسرین افرادی عاقل وباهوش وفراست ورزانت وعقل وتدبیر است که قدرت تشخیص سود ومنافع کارها اززیان را دارند وطبیعی است وقوف براین امر هیچ  ربطی به تفقه ندارد وبلکه معطوف به مطالعات جنگی واجتماعی وسیاسی و کلا درایت وعقل وتدبیر است.

اولی الامر منکم هم در آیه ی معروف اطاعت از والیان امر یعنی افراد عاقل ومدیر ومدبر است .

وقتی از کتابی استدلال می‌کنید باید تمام متون مربوط به همان موضوع را بررسی کنید نه فقط یک متن آنهم به صورت گزینشی؛ بنابراین طبق مقدمه‌ی قبلی باید حداقل یک صفت مهم دیگر را هم می‌فرمودید،"صلاحیت علمى لازم براى پاسخ به مسائل مختلف امت اسلام"  و همچنین طبق آیات دیگر حد اقل سه صفت را باید بیان می‌کردید "برای جامعه‌ی اسلامی امین، توانمند،[قصص26]، عادل [حدید25]، تقوا [مائده8]" البته آیات اوصاف اولی‌الامر منحر به این موارد نیست و فقط برای تقوا 42 آیه مستقیما اشاره به ضرورت تقوا برای مدیر دارد...

امر در قرآن به معنای اداره امور عمومی است له الخلق وله الامر یعنی خدا هم خالق  وهم مدیر جهان است.

باید می فرمودید اداره عمومی امت اسلامی ... /

دوماً طبق استدلال خودتان یعنی انحصار آیه در محل نزول ، این ایه را هم باید مربوط پاسخ به کفار و مشرکین است و شما حق استفاده در اینجا نداشتید

اولی الامر یعنی والیان امر عمومی وکسانی که از عقلای قوم هستند واز مردم ومنتخب مردم هستند.

دلیل این جمله که "منتخب مردم هستند" چیست؟

چرا منتخب مردم؟چون مردم درشرایط عادی وطبیعی قادر به تشخیص ولی امر هستند.

منکر قدرت تشخیص مردم در شرایط عادی نیستم اما:

 اولاً : وقتی از دین صحبت می‌کنید باید از منابع دینی دلیل بیاورید ؛ دلیل شما چیست؟

دوماً : با اینهمه اسارت اندیشه‌ای توسط مغالطه‌گرها و یاوه‌بافانی امثال شما ، سیطرة رسانه‌های مخالف اسلام و ... آیا شرایط فعلی را شرایط عادی می‌دانید؟

امرهم شوری بینهم هم مقصود امر عمومی است که باید با شوری ومشارکت عمومی باشد. تفکیک بین مردم ووالی امر طبق این آیه وآیه ی شریفه وشاورهم فی الامر واینکه والی امر تدبیر کند ومردم فقط گوش به فرمان باشند خلاف نص قرآن است.

امروزه هم در رشته مدیریت ارزش value management متخصصان‌مدیریت می گویند همه باسد فکر کنند وهمه اجرا کنند نه فقط چند نفر فکر کنند وهزاران نفر مجری باشند.

از طرفی هم ولی امر نقش تعیین کننده در امر عمومی دارد و پس ازشور ومشورت ولی امر خودش باید تصمیم نهایی را بگیرد وشاورهم فی الامر فاذا عزمت فتوکل علی الله.

اول باید ولی امر بامردم شوری ومشورت نماید ولی دیگر نباید تشتت آراء وپراکندگی و هرج ومرج حاکم بشود.پس از شوری و مشورت رییس جمهور یا مدیر لازم  است خودش بر اساس دلایل عقلی وسنجش سود وزیان امر تصمیم نهایی را بگیرد.

چیزی که الان در همه نظام های سیاسی مدرن وجود دارد وازلوازم حکمرانی مطلوب است.

 

نتیجه:ولی امر کسی است که صلاح وفساد وسود وزیان و قدرت عقلی وفکری وجسمی وتوانایی اداره اموررادارد.

باز هم مقدمه‌ی شما به دلیل نگفتن تمام شرائط ناقص است و مقدمه ناقص نتیجه سالم نمی‌دهد.

همانطور که موضوع بحث روشن می‌کند، بحث پیرامون ولی امر برای امت اسلامی هست، شما اصلا صحبتی از شرایط اسلامی در بیان خودتان ندارید!

چنین کسی می تواند فقیه هم باشد ولی  مدیریت علمی برمدیریت فقهی طبق همین آیه ی شریفه مرجح است.

اولاً وجه ترجیح چیست؟ توضیح ندادید؟! دوماً : فقیه را چگونه تعریف می‌کنید؟! کسی که گوشه‌ای نشسته و به مسائل طهارت، عبادت، و حلال و حرام معاملات می‌پردازد!؟ اگر منظور شما از فقیه که مدیریت علمی بر آن ترجیح دارد، همین فقیه است، بله حق با شماست؛ ولی تعریف اسلام از فقیه این نیست.

فقیه کسی است که نسبت به اسلام فهم عمیق داشته باشد، [توبه 122] از طرفی اسلام هم دین جامعی هست و برای تمام امور زندگی برنامه دارد، اقتصادیف سیاسی و ...

پس از نظر اسلام فقیه کسی است که صلاحیت علمى لازم براى پاسخ به مسائل مختلف امت اسلام را دارد...

بین تعریف اسلام و تعریف ساختگی شما تفاوت بسیار است...

چون ولی امر کسی نیست جز شخصی که امن وخوف را بررسی می کند ومنافع وسود وزیان اموررا ارزیابی می کند ودرباره نشر اخبار وموارد لزوم شفاف سازی تشخیص می دهد. وامروزه علوم روز ودانشگاهی و بررسی آخرین‌تحولات علمی و تحقیقات استراتژیک ومطالعات اطلاعاتی ومدیریتی و سیاسی وحقوقی؛ موجب تقویت قدرت عقل وسنجش وسود وزیان امور دریک جامعه پیچیده و حسن اداره امور ومدیریت علمی جامعه می شود.

بجز اسرار جنگی باید همه امور شفاف سازی بشود

فقط یک سوال؛ اگر کلام آخر شما صحیح باشد ، پس چرا آمریکا، انگلیس ، شوروی، عراق و بیش از 28 کشور هم‌پیمانش در مقابل برنامه‌های امام راحل کم آوردند!؟ چه سال 42 تا پیروزی انقلاب، چه ایام 8سال دفاع مقدس و چه بعد از آن...

و اینکه چرا الان در مقابل تدابیر رهبر ایران کم آوردند و امثال شما را برای ریشه‌کنی ولایت فقیه بکار گرفتند (حالا یا خودآگاه یا ناخودآگاه).

دکتر مملکت کمی صادقانه برخورد کن و به اندیشه‌ی ملت احترام بگذار

پیوند کوتاه همین مطلب جهت انتشار در شبکه‌های مجازی

نظرات  (۲)

استاد از توضیحات مستند شما که واقعا نقد منصفانه و بدون هیچ سوی گیری سیاسی هست سپاسگذارم..
پاسخ:
سلام علیکم

متشکر از حضورتان
سلام
یعنی من میخوام بدونم، یک ولی فقیه، به کجا وصل هست که اینطور تونسته دنیا رو به زانو در بیاره و عاجزشون کنه و تمام معادلاتشون رو بر هم بزنه.
من گاهی که به این عظمت و قدرتی که با ولی فقیه هست فکر میکنم، واقعیتش وحشت زده میشم. 
اون از آقای خمینی که اونطور و در دل تمام سیاهی ها و در بین قدرتمندترین جریانات دنیا، شروع به حرکتی کرد که نتیجه ش هم بنیان گذاری یک حرکت عظیم اسلامی شد که به انقلاب انجامید و اسلامی که سالهای سال منزوی شده بود، جون گرفت و دوباره احیا شد و تا به امروز که کمتر از ۴۰ سال از عمر این انقلاب گذشته، تاثیر بسیار مهمی در دنیا داشته و دیدیم که چطور دنیا رو متحول کرد.
و بعد از ایشون هم که ولی فقیه بحق بودن، آقای خامنه ای در این جایگاه عظیم قرار گرفتن و تا به امروز دوست و دشمن، دیدن و می بینن و خواهند دید که دنیا رو با همه ی قدرتهاش داره مثل موم در دستان خودش نرم میکنه! یقیناً این قدرت یک انسان عادی نیست، این انسان به منبعی عظیم وصله که اینطور جریانهای عظیم ضدالهی رو به بازی گرفته و داره دونه به دونه ریشه شون رو میخشکونه. 
یقیناً همه میدونن که انقلابی که شده اهداف والایی رو دنبال میکنه و این ۴۰ سالی که گذشت تازه ابتدای راه بوده و هنوز با رسیدن به جامعه اسلامی خیلی فاصله داریم و این محقق نمیشه جز جهاد عظیم انقلابی برای رسیدن به این مقصود. 
پاسخ:
سلام
ممنونم که وقت گذاشتید و نظرتون رو نوشتید؛
ولی فقیه به یک قدرت برتر وصل هست. [توضیحش مفصله، البته از طریق مهندسی معکوس این رو فهمیدند و وارد عمل شدند]، گزارشهایی که در وبلاگ از کتاب، جزوه یا پایان‌نامه‌ها قرار میدم رو اگر دنبال کنید مطالب مفیدی نصیبتون میشه.
ان شاء الله
یا حق

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی