وبلاگ شخصی محمدعلی عطاریه

این وبلاگ ابزاری برای خدمت رسانی به دوستان اینترنتی‌ام می باشد

وبلاگ شخصی محمدعلی عطاریه

این وبلاگ ابزاری برای خدمت رسانی به دوستان اینترنتی‌ام می باشد

وبلاگ شخصی محمدعلی عطاریه

سلام؛
قوانین این وبلاگ:
من قصد ندارم شما رو قانع کنم، هدفم در وبلاگ ارائه‌ی اطلاعات صحیح هست، همیــن.
از اونجاکه قائل به آزادی بیان هستم، هر کسی هر نظری داره [اگرچه به مذاق برخی خوش نیاد] ولی براش "دلیل" داره می‌تونه توی بخش نظرات همون پست مطرح کنه، در ضمن نظرات نیاز به تائید من نداره، بالاخره نویسنده نظر به شخصیت خودش هم توجه می‌کنه دیگه.
شــعـــار ایــن وبــلاگ
آزادی بیان یعنی "بیان حرفِ با دلیل" اگرچه غلط.

خطیب سابق نماز جمعه تهران(آقای هاشمی رفسنجانی) در نماز جمعه مورخه 88/4/26  حدود یک ساعت فرمایشاتی داشتند که بخشی از آنها این روزها به کمک تحریف‌های آقای حسن روحانی آمده ، در ادامه به تحلیل آن می‌پردازم...

اللبته در این پست فقط به دقیقه 45 الی 50 می‌پردازم البته باقی سخنان هم مورد ابتلا هست ولی متن طولانی می‌شود...

مقدمه و طرح خلاصه بحث:

 هدف این طیف : می‌خواهند ثابت کنند مردم رهبر فعلی را نمی‌خواهند پس باید کنارگیری کند ومردم به من رأی بیشتری دادند پس من باید بیایم و رهبر بشوم چون مبنای استدلال اسلامی اینگونه است، باور نداری؟! این هم کلام پیامبر و امام علی، تازه امام خمینی هم همینو می‌گفت!...

پیوند فیلم کامل نماز جمعه


روایتی را نقل می‌کنند که ابتدا به امام خمینی (ره) نسبت می‌دهند، بعد صحبت از حجیت و مدح راوی و ...

 متن صحبت آقای هاشمی رفسنجانی: 

یک روایتی من از زبان امام شنیدم ، آنموقع نپرسیدم سند روایت کجاست، روایت خیلی جالبیه، مبنای استدلال امام بود...

من این روایت را یادداشت کردم، از کتاب کشف المحجه مال سید بن طاووس که یکی از علمای بسیار با ارزش قرن هفتم ماست...

این مبنای تفکر...

و بعد روایت را نقل می‌کند و ترجمه می‌کنند اما

در ثانیه57 از دقیقه 46 تحریفی مهم در ترجمه صورت گرفته. "اگر مردم به شما این سمت را دادند".

 نقد: 

در هیچ جا از صحیفه یا آثار دیگر امام مثل کتاب حکومت اسلامی ، تحریر الوسیله و ... از این مبنای استدلال صحبت نشده، چطور مبنای استدلال و تفکر امام بوده ولی هیچ جا مورد استناد واقع نشده!؟

در ترجمه‌ی ارائه شده گفتند : اگر مردم این سِمَت را به شما دادند بپذیر... 

متن و ترجمه‌ی صحیح روایت:

َ کَانَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) عَهِدَ إِلَیَّ فَقَالَ: یَا ابْنَ أَبِی طَالِبٍ لَکَ وِلَاءُ أُمَّتِی مِنْ بَعْدِی، فَإِنْ وَلَّوْکَ فِی عَافِیَةٍ وَ اجْتَمَعُوا عَلَیْکَ بِالرِّضَا فَقُمْ بِأَمْرِهِمْ، وَ إِنِ اخْتَلَفُوا عَلَیْکَ فَدَعْهُمْ وَ مَا هُمْ فِیهِ، فَإِنَّ اللَّهَ سَیَجْعَلُ لَکَ مَخْرَجاً.
ترجمه: ای فرزند ابی‌طالب، بعد از من تو سرپرست امت هستی، اگر [مردم] در عافیت به سراغت آمدند و با رضایتمندی بر [امیر بودن] تو اجماع داشتند ، به کارهایشان رسیدگی کن، و اگر اختلاف نظر داشتند آنها را با همان اختلافشان رهایشان کن، مطمئن باش خدا به زودی برای راه گشایشی قرار می‌دهد...
کشف المحجة لثمرة المهجة، ص: 248

کجای کلام نبوی صحبت از اینکه اگر مردم به علی ع سِمَت دادن وجود دارد!؟

مجدد به اول روایت نگاه کنید: لک ولا امتی من بعدی (بعد من تو سرپرست امت هستی...) بعد دوباره مردم این جایگاه رو به ایشان بدهند میشه تحصیل حاصل! که بحثش در فقه مطرح میشه و می‌گویند: قبح الظاهر است به اصطلاح امروزی ضایع هست...
مثل اینکه مثلا به کسی که مدیر مدرسه هست بگویند : از این به بعد تو مدیر هستی چون بچه‌ها میگن! پس تا الان چی بود؟!!!!

بحث بعدی سند روایت: 

     روایت مرسل هست

     حدیث مرسل نمی‌تواند مبنا و مورد استدلال باشد

     پس این روایت نمی‌تواند مورد استدلال واقع شود...

کلام علما بر عدم حجیت روایات مرسل (توجه: نقل‌های زیر مربوط به بحث عدم حجیت مرسل است):

1. علامه حلی : «هذه الروایة مرسلة فلا یعوّل علیها»( مختلف الشیعة فی أحکام الشریعة، ج‌3، ص: 391‌) این روایت مرسله است که بر آن اعتماد نمیشود.

2. محقق کرکی معروف به «محقق ثانی» در جواب از یک روایتی میفرماید: « و جوابه: إن الروایة الأولى ضعیفة مرسلة»( جامع المقاصد فی شرح القواعد، ج‌12، ص: 408) آن روایت ضعیف و مرسله است.

3. شهید ثانی : « مرسلة فلا تعارض الصحیح »( الروضة البهیة فی شرح اللمعة الدمشقیة ، ج‌8، ص: 34) مرسله است، پس نمیتواند با روایت صحیح معارضه کند.

4. شهید ثانی : « لکنّها ضعیفة السند، مجهولة الراوی، مرسلة، فلا تصلح للدلالة. »( مسالک الأفهام إلى تنقیح شرائع الإسلام، ج‌7، ص: 451) آن روایت مرسله است و صلاحیت  برای دلیل واقع شدن ندارد.

و ...


جمع‌بندی: 

این روایت توسط امام خمینی در هیچ یک از آثارش استدلال نشده.

در ترجمه روایت تصرف و تحریف صورت گرفته.

سند روایت آنگونه که تمجید و تعریف کردند نبوده بلکه مرسل است.

پس از هیچ نظر یعنی چه از نظر ظاهر و چه از نظر سند روایت دچار مشکل است.



پیوند کوتاه جهت نشر در شبکه‌های اجتماعی : http://yon.ir/aicLA

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی